De geur van Christus verspreiden

Voor velen is deze tijd van corona bijzonder frustrerend. Bedrijven dreigen om te vallen, waardoor veel mensen hun baan verliezen, met alle financiële gevolgen van dien. Zekerheden blijken ineens niet zo heel zeker meer te zijn, zelfs kerkdiensten zijn niet meer zoals we gewend waren. Wel is daar het internet met de schijnbaar oneindige mogelijkheden, er kunnen zelfs hele kerkdiensten via YouTube worden uitgezonden. Maar in de kern is er een enorme verarming aan de gang. Het gemis van persoonlijke contact! En dat is precies wat de huidige pandemie veroorzaakt. Mensen komen op zichzelf te staan. Eenzaamheid neemt toe, het omzien naar elkaar neemt af. Wat ook sterk toeneemt zijn de complottheorieën die letterlijk alles op losse schroeven zetten. Op het internet tuimelen de boodschappers over elkaar heen om hun waarheden te verkondigen. Mooie woorden, mooie teksten, mooie profetieën, en toch mis ik in dit alles veelal iets belangrijks, liefde!

En toen werd aan de de deur gebeld. Een mevrouw, die een straat verderop woont, stond voor de deur en ze reikte mij een bloem aan, namens de PKN-gemeente in Spijk. Hier werd de geur van Christus verspreid. Geen onheilsboodschap, geen veroordeling, geen overrompeling met schitterende Bijbelse waarheden, geen prachtige profetische woorden. Maar gewoon een bloem, namens de PKN. Ik kreeg zelfs niet de vraag om een donatie, ook niet de opmerking wanneer ik de kerk kom bezoeken. Het was het gebaar dat mij ontroerde.

Ik ben aangesloten bij Stichting Het Havenlicht. Wij verspreiden bijbels en geschenken die vooral door vrijwilligers worden vervaardigd. De nieuwste bijbeltjes zijn interactief en bieden via een app op de telefoon enorm veel nieuwe mogelijkheden, zoals uitleg in de taal van de gebruiker. Er zijn ook vele video’s en andere media beschikbaar in de app. De afgelopen week heb ik samen met anderen veel van deze bijbeltjes kunnen uitdelen aan bemanningen van hoog tot laag in rang, van dichtbij (een man woont zelfs in mijn dorp) tot mensen die aan de andere kant van onze aarde wonen. Bijbels uitdelen, woorden van bemoediging spreken, bidden op de meest uiteenlopen plekken.

Wat wij doen is de geur van Christus verspreiden. Ik realiseer me dat die mevrouw, die mij een bloem overhandigde, precies hetzelfde doet. Wij allemaal verspreiden de geur van Christus. Geen geluiden van holle cimbalen of dure woorden die wij zelf zo graag horen. Waar je ook bent, wat je ook doet, doe het in liefde! Het is zo belangrijk dat mensen zien dat Jezus niet veroordeelt maar dat Hij vraagt om Hem aan te nemen als Verlosser. Hij is het die al onze zonden vergeeft, ja ook de mijne! Het klinkt zo simpel en ouderwets, bekeren. Maar het betekent dat je een andere levenshouding aanneemt. Een houding die niet meer gericht is op het materialistisch denken, of ik op de eerste plaats, maar dat Jezus in jouw leven de eerste plaats krijgt. Wie bij Jezus hoort heeft een eeuwig durende zekerheid die door geen virus kan worden aangetast. Al onze fouten, al onze zorgen heeft hij gedragen aan het kruis van Golgotha.

Wat een liefde! Jezus vraagt ons om daarvan te getuigen! God is goed!

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.