Geloven en handelen maakt discipelen!

Gisteravond 4 januari 2018 waren we met 4 personen om te evangeliseren in de stad Groningen. Na het gebed om leiding trokken we met 2 teams de stad in. Hoewel, onze eerste ontmoeting was er al na een paar stappen gezet te hebben. We spraken met een jongeman die beweerde agnost te zijn. Voor hem een term om op geloofsvragen de boot af te houden. Immers een agnost zegt dat het hem of haar onmogelijk is om te geloven omdat kennis ontbreekt. Het bestaan van God is mogelijk maar het kan ook onmogelijk zijn. Toch hebben we het evangelie kunnen uitleggen en vooral het persoonlijke getuigenis van Hidde bleek deze jongeman te raken. Hij bleef echter vooralsnog bij zijn agnostisch standpunt, maar nam wel een bijbeltje en een kaartje met verwijzing naar de film van The Last Reformation mee.

Er volgden meer ontmoetingen. Er waren mensen, die bij het horen van het woord Jezus direct wegliepen, maar de meeste mensen bleven luisteren en sommigen stelden zelfs vragen.

Apart was de ontmoeting met een man die tijdelijk in Groningen werkt. Hij is Hindoestaan komt oorspronkelijk uit Suriname en heeft een beetje kennis van de bijbel. Ondanks zijn afkomst draagt hij de oer Hollandse naam Henk. Ook aan hem hebben we veel over het evangelie kunnen vertellen. Vooral ook hoe Jezus onze eigen levens heeft veranderd. Het was weer een geweldige avond waarin we Jezus konden vertegenwoordigen. Ik las op Refoweb een reactie van een Rooms Katholieke lezer, die reageerde op een artikel waarin werd gesteld dat de Paus de plaatsvervanger van Jezus op aarde zou zijn. Hij stelt: “Natuurlijk is de paus geen plaatsvervanger van Christus, zijn officiële titel luidt plaatsbekleder van Christus, als rechtstreeks opvolger van Petrus die immers als herder door Hem werd aangesteld.”

Hoe het ook is, de Paus vertegenwoordigt Jezus en bekleedt een hoge functie, hierin waakt hij o.a. over de vele aardse schatten van de kerk. Met al die rijkdommen van de roomse kerk zal wel veel, heel veel armoede de wereld worden uit geholpen kunnen worden. Maar Jezus volgen betekent niet het verzamelen van aardse schatten, het gaat om geloof en handelen. Dat geldt voor alle kerken. Veel kerken hebben echter enorm dikke muren en bijzonder hoge drempels. De ongelovige wordt bewust of onbewust het erg moeilijk gemaakt om eens een kijkje te nemen. In deze “moderne tijd”  is maar al te vaak de enige manier van evangelisatie (en ook lekker veilig), het online zetten van preken. “We are living in the cloud, with a lot of friends.” Zonder de voordelen, van de sociale media, als onbelangrijk weg te willen zetten, ben ik er wel van overtuigd dat in plaats van al die zgn. virtuele vrienden, het beter is om elkaar te ontmoeten, elkaar te steunen en te prikkelen om een volgeling van Jezus te worden. Het boek Handelingen is een boek vol actie met prachtige verhalen over de eerste christenen die dwars tegen alles in het evangelie verkondigden. Geloof + handelen maakt discipelen! Lees ook Jacobus 2.

Nu ik het toch over handelen heb. Kijk eens op de website van De Laatste Reformatie. Er is nu ook een trailer uit van de nieuwste film die op 31 maart 2018 in première gaat. Net als in de tijd van Jezus zijn er nu ook mensen die onder de indruk komen van de kracht van Gods Koninkrijk. De kracht die wij met behulp van de Heilige Geest zichtbaar kunnen maken! Doe je mee om de oogst binnen te halen?

De film “The Beginning” https://youtu.be/zka4DUYeJ5g

De film “7 days”  https://youtu.be/W-n6SJJHpb8

De trailer “The life” https://youtu.be/PFK0S240iXU

Les 1 van Torben Sondergard (The Last Reformation) https://youtu.be/JdzZv-XMXPU

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.