100% vertrouwen

Ik ben net terug van het bezoeken van schepen in de Eemshaven, maar eerst wil iets delen over gisteravond. Het was weer donderdagavond, dat betekent evangeliseren in de stad Groningen.

We waren met drie mensen en dus besloot Hidde om alleen te gaan. Andreas, die al twee keer eerder meegedaan heeft, was mijn metgezel voor deze avond. In het begin kregen we steeds afwijzingen, mensen hadden haast of wilden niets van het evangelie horen. Maar dat veranderde langzamerhand. Er kwam een gesprekje met een moslim jongen die een mooie fiets bij zich had. Ik kon hem vragen of hij wist wat Jezus voor Christenen betekent. Dat heb ik hem uiteindelijk kunnen uitleggen. Na een paar andere korte gesprekjes ontmoetten we een zwerver. De man kwam op ons af om geld te vragen voor een overnachting. Ik wilde hem best wel wat geven, maar vroeg of hij Jezus kende. “Jazeker” zei hij. “Jezus is mijn vriend. Ik bid en geloof.” Het werd een leuk gesprek. Hij stelde een paar vragen , o.a. “Hoe het kan, dat mensen in de problemen komen, Jezus is er toch om te helpen?” Ja, en dat wil Hij ook, maar je zult wel moeten willen en stappen zetten om te veranderen. We hebben voor deze man kunnen bidden en God gevraagd om bescherming en hulp om een ander leven te kunnen leiden. Hij was echt onder de indruk en bedankte ons meerdere keren voor het gebed. Later spraken we een man die eigenlijk alleen maar wilde discussiëren. Hij vond zichzelf een heiden, hij kent de bijbel, maar eigenlijk alleen maar om deze op zoveel mogelijk manieren aan te vallen. Het werd een te lang gesprek, maar hoe moeilijk ook, je wordt zonder dat de ander dat wilt, getraind in het beantwoorden van lastige vragen. Er kwam bijvoorbeeld een vraag over ons geloof. “Hoe groot is je geloof op de schaal van 1 tot 100.” Mijn antwoord was dat ik nog niet voor 1% kan geloven dat God niet bestaat. God is voor de volle 100% te vertrouwen. En in die machtige, liefdevolle God geloven wij. Meindert deed ook een duit in het zakje en vertelde dat erg veel profetieën in de bijbel al zijn uitgekomen. Maar onze gesprekspartner wilde gewoonweg niet geloven.

Hidde had een aantal zeer goede gesprekken. O.a. met een groep jongeren van de Vrijgemaakte kerk. Een paar jongens gaven aan dat ze de zekerheid van het geloof misten, en dat was de aanleiding voor Hidde om vrijuit over Jezus te vertellen. Hoewel de groep weg moest bleef iedereen geboeid luisteren. God heeft de harten van deze jongelui weten te bereiken! Ook andere gesprekken die Hidde had waren geweldig. Een mooie avond sloten we af bij Bakker Bart. Dankbaar voor de leiding die we zochten en kregen!

Vandaag ben ik een paar uurtjes in de Eemshaven geweest. Het eerste schip dat ik kon bezoeken was de Rem Saltire. Een werkschip dat betrokken is bij de aanleg van een windmolenpark.

De wacht was en Bulgaar en vroeg aan de Russische kapitein of ik aan boord mocht komen. Dat mocht. Ik moest echter eerst een paar veiligheidsvoorschriften tot mij nemen en werd daarna opgehaald door een Noors bemanningslid. Met hem heb ik leuk gesprek gevoerd. Ik werd naar de kantine gebracht, waar een paar mensen zaten te eten o.a. drie Bulgaarse vrouwen. Zij vertelden gelovig te zijn, maar dat ze nodig aan het werk moesten. Dat was wel een dingetje aan boord van dit schip. De mensen sliepen of waren aan het werk. Nog even naar de 7e verdieping geweest, waar ik de kapitein op de brug ontmoette. Hij verontschuldigde zich maar vroeg of ik op een ander tijdstip terug kon komen. Dan waren er meer mensen beschikbaar om mee te praten. Gaan we doen natuurlijk. Maar de eerste contacten zijn gelegd. Daarna ging ik nog even naar de drijvende haven. Leuk om te zien dat de En Avant 10 en 20 gebroederlijk naast elkaar lagen. Maar de bemanning was te druk bezig. Op een sleper van Rijkswaterstaat had ik een leuk gesprekje met een ongelovig bemanningslid. Daarna een gesprek gehad met een bemanningslid uit Urk. Een diep gelovige man. Hij haalde zelfs zijn bijbel op om te laten zien welke vertaling ze in zijn kerk gebruiken. Ik vroeg of hij een favoriete Bijbeltekst had, maar hij vond de hele bijbel eigenlijk mooi. Ik heb het één en ander met hem kunnen delen o.a. over het geloof van Maria toen zij de aankondiging kreeg van haar zwangerschap. Als jonge vrouw kreeg zij deze geweldige boodschap via een engel te horen. En haar reactie? Mij geschiedde naar Uw wil! “He”… daar heeft de dominee van onze kerk pas over gepreekt! Hoe mooi kan het lopen allemaal. Ik vroeg of ik kort voor Meindert kon bidden. En dat mocht! We namen afscheid met een stevige handdruk. God is goed!

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.